13. helmikuuta 2013

Kumihermot

Kerronpa erään tarinan pyörästäni. Kaikki alkoi viime vuonna lokakuun paikkeilla, kun pyörävajassa huomasin etukumin olevan tyhjä. Eipä siinä, soitin luottopyöränkorjaajalleni, että tuletkos laittamaan kuntoon. Hän sitten tuli ja sisuskumin reikä paikattiin. Samalla sain ohjeeksi käydä ostamassa uuden vannenauhan edellisen katkenneen tilalle. Enpä tiennyt koko vannenauhan olemassaolosta, mutta laitoin ostoslistalle ja kävin hakemassa uuden. Sitten löydettiin toinen reikä, joka paikattiin myös ja jätettiin kuivumaan. Tässä vaiheessa kävin ostamassa omaankin kaappiin paikka-aineet. Seuraavalla kerralla kumia oltiin jo laittamassa ulkokumin sisään. Sisuskumi kuitenkin vuoti edelleen. Sovittiin, että käyn ostamassa kokonaan uuden sisuskumin. Aikaa kului, ja uudet vannenauha ja kumi odottivat kaapissa ennen kuin niitä alettiin lopulta nyhrätä paikoilleen. Kun sitten alettiin, niin se härpäke, jolla ulkokumia väännetään vanteelle, katkesi. Tässä vaiheessa kaiken huumorintajun viimeistään loputtua sovittiin, että vien koko roskan liikkeeseen laitettavaksi.

Sepä se.
Matka liikkeeseen kulki kuitenkin appiukon kautta, joka sanoi laittavansa kumin vapaapäivänsä kunniaksi kuntoon. Uusi sisuskumi kuitenkin vuoti, joten se piti paikata. Paikkaamisen jälkeen löytyi vielä uusiakin reikiä, jotka paikattiin. Tässä välissä käytiin haalimassa työpaikalta astetta järeämmät metalliset härpäkkeet, joilla ulkokumia väännettiin vanteelle. Kun kumin sitten huomattiin edelleen vuotavan, käytiin ostamassa liikkeestä kokonaan uusi kumi. Kun tämä uusi kumi oli väännetty paikoilleen, sekin vuoti. No ei muuta kuin ostamaan toisesta liikkeestä virallista Helkama-kumia, joka saatiin lopulta laitettua ehjänä ulkorenkaan ja vanteen ja vannenauhan väliin. Veli tuli sitten viime lauantaina laittamaan tämän renkaan takaisin pyörään ja varmisti vielä puhelimessa, että eikö tosiaan tarvitse muuta tehdä kuin laittaa se rengas kiinni pyörään.

Kaiken tämän jälkeen pyörä on siis nyt käyttökunnossa. Myöhemmin opin netistä, että Helkama Oivassa ja Ainossa käytetty 26" on millikokona 584 ja maastopyörissä käytetty 26" on 559, joten näennäisen samanlaisesta tuumakokomerkinnästä huolimatta näiden eri kokojen renkaat eivät sovi toistensa vanteille. Tämän tiedon tarjosi bestbikes.fi:n renkaiden osto-opas.

Loppukaneettina sanottakoon, että täytyy kyllä ihailla eräiden hermojen kestävyyttä tällaisissa asioissa. Tulee ihan mieleen Mikael "Why Should I Have Any Nerves" Granlund.

Ei kommentteja :