Kirjanmerkkasin blogin ensimmäistä kertaa elämässäni kolmisen vuotta sitten. Kyseessä oli tamperelaisen opiskelijan pitämä vintagevaatteisiin keskittyvä Only Shallow -blogi, joka tätä nykyä on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Muistan yhä elävästi kyseisen blogin tuolloin minussa herättämän tunteen; minulle aivan tuntematon ihminen kirjoittaa päivän vaatteistaan ja minä luen hieman hämmentyneenä mutta samalla lapsellisenkin innokkaana. Ajatuksena se, että pääsen blogimaailmassa niin lähelle ventovieraan ihmisen arkea ja ajatuksia, että jollakin tasolla koen tuntevani kyseisen ihmisen, saa edelleen aivoni mukavasti mykkyrälle.
Nykyään seuraan säännöllisesti noin kymmentä blogia, lähinnä lifestyle- (tälle on keksittävä pian suomalainen käännös!) ja ruokablogeja. Blogien lukijana olen ottanut tietynlaisen tarkkailijan roolin eli saatan vierailla blogissa päivittäin, mutta kommentoin tekstejä äärimmäisen harvoin. Blogista riippuen luen jätetyt kommentit kuitenkin yhtä suurella halulla kuin itse postauksen, sillä minusta blogin mielenkiintoisin anti on usein nimenomaan postauksen aiheuttama jälkipyykki.
Sama sivusta seuraaminen jatkuu myös Facebookissa. Itse kommentoin ja klikkaan peukalon ylöspäin nykyään helposti ystävieni statuspäivityksille, mutta omaa statustani tai profiiliani päivitän vain silloin, kun on tapahtunut jotain todella isoa. Nykyinen statukseni taitaa itse asiassa edelleen viimekeväinen "JYP on rautaa".
Opiskeluissa sosiaalisen webin käsite on tullut vastaan lähinnä yhteisöviestinnässä, jossa ilmiötä käsitellään organisaation näkökulmasta. Ammatillisessa mielessä voisi olla hyvinkin antoisaa tutustua enemmän eri organisaatioiden blogeihin, kuten muun muassa tälläkin kurssilla esiteltyyn Finnairin Kiitotie -blogiin.
2 kommenttia :
Satunnaisen ja uskollisen lukijan erottaa varmaankin tuo keskustelun seuraaminen. Kommenteissa virinnyttä keskustelua on tietysti helpointa seurata niissä blogeissa, joissa vierailee usein. Voidaankohan blogin vakiintunutta asemaa mitata juuri sillä, kuinka paljon se kerää kommentteja?
Olen samaa mieltä, kommenttien paljous viittaa usein siihen, että blogi on kerännyt oman lukijakuntansa ja saanut jalansijansa blogosfäärissä.
Toisaalta esimerkiksi suosituissa (ja useita satoja kommentteja päivittäin keräävissä) muotiblogeissa on yleistä, että asupostausta kommentoidaan lyhyesti muutamalla sanalla. Saman asian ajaisi Facebookista tuttu "peukalo ylöspäin" postauksen lopuksi. Saa nähdä milloin insinöörit askartelevat tämän ominaisuuden osaksi blogimaailmaa.
Lähetä kommentti